Wike Moonlite peräkärry/lastenrattaat on ollut nyt käytössä liki vuoden. Hankkimisesta kirjoittelin jo viime kesänä. Sain Wiken ajoon 24.5.2006 ja siitä lähtien se on palvellut kaksostenrattaina lähes päivittäin ja peräkärrynä kerran pari viikossa.

Wike Moonlite ja pehmeä kantokoppa

Wike ja pehmeä kantokoppa

Wike Moonlite ja pehmeä  kantokoppa käytössä

Pehmeä kantokoppa käytössä

Nuorimmainen on matkustanut kärryssä erikseen hankitussa yhdistelmärattaiden pehmeässä kantokopassa. Kantokopan alla on vaahtomuovista leikkaamani muotopala, "sänky", jonka ansiosta koppa lepää tukevasti tasaisella alustalla. Muotopalasta on kuva aiemmassa kirjoituksessa.

Kärryä on meillä käytetty selvästi enemmän jogger- kuin stroller-kokoonpanossa. Iso etupyörä tuo kärrylle aika paljon pituutta. Jogger on kuitenkin miellyttävämpi ja vakaampi työnnellä, eikä kippaa selälleen yhtä herkästi kuin stroller.

Kärry on kovassa käytössä pitänyt kuosinsa hyvin. Kaikki kangas- ja metalliosat ovat ehjiä, eikä kulumista ole havaittavissa. Itse oletin muovilevystä tehdyn pohjan hajoavan jossain vaiheessa, mutta se ei toistaiseksi näytä mitään rasittumisen merkkejä.

Wike Moonliten rikkoutut seisontajarru

Seisontajarrut pettivät pakkasilla

Wike Moonliten halkeava tuulilasi

Tuulilasi on alkanut haljeta

Kaikki muoviosat eivät kuitenkaan ole kestäneet menossa. Talvipakkaset veivät molempien puolten seisontajarrujen jarruvivuista pyörän paikalleen lukitsevan kynnen. Lisäksi juuri äskettäin lähti "tuulilasi" halkeamaan.

Kävin pari päivää sitten viemässä kärryn näytille pieneen paikalliseen metallipajaan ajatuksena teettää uudet lujemmat vivut. Mittailujen jälkeen jätin jarruvivut ja toisen irronneista palasista (toinen on hukkunut jonnekin) sinne malliksi. Oikean puolen vivun irrottaminen edellytti runkoputken päähän niitatun muovisen kiinnityspalan (jossa aisan pää on kiinni jogger-kokoonpanossa) irti poraamista. Se laitettiin takaisin kiinni pultilla.

Tuulilasin halkeamat ovat lähteneet liikkeelle ompeleista, joilla tarranauha on kiinnitetty. Syynä on varmaankin pakkanen, jota tuulilasin vinyyli ei kovin hyvin kestä. Ihme kyllä taitoskohdissa (tuulilasi pitää taitella aika pieneksi, että se menee kätevästi tavaratilaan) ei ole ainuttakaan halkeamaa. Uuden tuulilasin voisi tehdä itsekin kunhan vain löytyy sopiva materiaali. Sivuikkunoiden materiaali on samaa vinyyliä, mutta se ei juurikaan rasitu, koska kärryä tulee taitettua kokoon hyvin harvoin.

Edelleen projektina on myös löytää sopivat pikalinkut pienen etupyörän ja aisan kiinnityksiin. Aisan kääntäminen ja pikkupyörän nosto ja lasku nopeutuisivat huomattavasti.