Hommasimme tässä keväällä kimppatilauksena Wiken peräkärryjä. Sain vanhan Little Vanin (Lidlin myymä halpa Burley-kopio) korvaavan Wike Moonliten ajoon 24.5., joten nyt alkaa olla sopiva aika hiukan analysoida.

Tilaus

Wikellä ei ole jälleenmyyjiä. He toimittavat tuotteita suoraan tehtaaltaan Kanadasta. Kärryjen tilaus ja rahtaus Suomeen oli oman tarinansa arvoinen prosessi. Tilaamamme kärry on Wike Moonlite, stroller+jogger kit, lisäkiinnike ja leveämmät turvavyöt. Laatutasoltaan ja varustukseltaan vastaavia (vrt. Bicycling-lehden arvio) Suomessa jälleenmyytäviä ovat mm. Burley d'Lite + walking & jogging kit ja Chariot Cougar II + juoksupaketti, kävelypaketti ja pyöräilypaketti.

Kärrymme hinta muodostui seuraavasti:  Kärryn ja rahdin yhteishinta oli 487,08 €. Tullia maksettiin 8,28 € ja arvonlisäveroa 108,98 €. Kulut täällä Suomen päässä (satamamaksu, purku, luovutus, tulliselvitys, matkahuolto Helsingistä Jyväskylään) 36,78 €. Yhteensä hintaa tuli 641,12 €. Kirvelevien sivukulujenkin jälkeen hinta on kilpailukykyinen d'Liten 705,80 € + rahti Saksasta ja Cougar II:n 812,00 € kanssa.

Kokemukset

Wike Moonlite purettuna

osat paketista

Wike Moonlite koottuna

9 min myöhemmin

Vaikka tiesin valmistajan kotisivuilta löytyvien demovideoiden pohjalta odottaa näppärää laitetta, pisti Wiken insinööritaito hihittelemään kun kasasin kärryä ensimmäistä kertaa. Ensimmäinen kokoaminen paketista stroller-kokoonpanoon kesti 9 min.  Nyt kun kokoamisen on muutaman kerran tehnyt, kestää sekä jogger-, että stroller-kokoonpanosta sekä pakettiin (jollaisena se tuossa ensimmäisessä kuvassa näkyy), että paketista takaisin noin puoli minuuttia. Wike on mekaanisesti kerrassaan nerokas. Kaikki tarvittavat osat kärry-, jogger- ja stroller-kokoonpanoihin kulkevat helposti mukana (ainakaan Trekissä ja Chariotissa tämä ei kovin mukavasti onnistu). Tapa käyttää kärryn vetoaisaa jogger-kokoonpanon nokkapyörän kiinnityksenä hymyilyttää edelleen (katso videoista "jogger conversion").

Wike on erittäin tilava verrattuna kaikkiin kärryihin, joita olen päässyt tutkailemaan (Chariot Cougar II, Trek Doodlebug, Spektra, Little Van, Lokari Turvasukkula). Ainoastaan "takakontti" on hiukan vaatimattoman kokoinen kauppareissuja ajatellen. Tavaratila on samaa luokkaa Chariotin ja Trekin kanssa, mutta selvästi pienempi kuin Burley-kopioissa (Spektra, Little Van). Lokarissa ei ole varsinaista tavaratilaa.

Pyörällä vedettävässä mallissa olevan kärryn tyhjäpaino on karvan alle 10 kg. Chariotin, Burleyn ja Wiken tyhjäpainot ovat muutamien satojen grammojen päässä toisistaan. Keveyden ja isojen fillarin kiekkojen ansiosta kärry rullaa riemullisen herkästi. Erityisesti ero mihin tahansa perinteisiin lastenrattaisiin on huima. Myös portaat ja kynnykset kulkevat helpommin isojen kiekkojen ansiosta.

Kauppareissut taittuvat Wikellä vanhaa kärryä mukavammin, koska ostoskärryjä ei enää tarvita. Kaupan pihassa vain pikkuratas alas, kärryn vetoaisa ylös ja kauppaan. Kassan jälkeen sitten kärryn pakkaus vetokuntoon, pyörän luokse, kärry kiinni ja kotiin. Toissapäivänä kävimme koko perhe ynnä muori Lehtisaaressa. Wike kulki kokoon taitettuna mukavasti soutuveneessä saareen ja takaisin.

Ehdottomasti harmillisin yksityiskohta on Wiken leveys, 81,3 cm. Tällä hetkellä tuntuu siltä, että aivan liian moni oviaukko on leveydeltään 80 cm.

Tuunausta

Kotikutoinen vaahtomuovinen sänky

vaahtomuovinen "sänky"

Kotikutoinen sänky käytössä

"sänky" käytössä

Koska tavoitteena on, ettei meidän tarvitsisi ostaa erillisiä kaksosten rattaita, täytyy pikkunyytille saada myös jokin paikka. Veistelin Etolan jämäpaloista hakemastani vaahtomuovin kappaleesta muotopalan, jolla toiselle puolelle kärryä saa tasaisen pinnan. Siihen mahtuu sopivasti yhdistelmärattaiden pehmeä kantokoppa. Oma sellainen on vielä hakusassa, mutta naapurin koppaa on jo lainattu sen verran, että tiedetään virityksen toimivan mainiosti. Pyörän perässä vedettäessä sitä ei tietenkään voi käyttää, mutta ei ole tarviskaan. Alemmassa kuvassa pikkunyytti on Gesslainin kovan kopan (tätä tarkoitusta varten aivan ylisuuressa) sisäpussissa.

Pikkupyörän ja työntöaisan kanssa operointia saisi nopeammaksi vaihtamalla kiristysruuvien paikalle pikalinkut. Kunhan vain jostain löydän sopivat, tippuu kokoon taittamisen ja kärry-stroller-muunnoksen vaatima aika vielä ainakin 10 s.