Hommasimme tässä keväällä kimppatilauksena Wiken peräkärryjä. Sain vanhan Little Vanin (Lidlin myymä halpa Burley-kopio) korvaavan Wike Moonliten ajoon 24.5., joten nyt alkaa olla sopiva aika hiukan analysoida.
Tilaus
Wikellä ei ole jälleenmyyjiä. He toimittavat tuotteita suoraan tehtaaltaan Kanadasta. Kärryjen tilaus ja rahtaus Suomeen oli oman tarinansa arvoinen prosessi. Tilaamamme kärry on Wike Moonlite, stroller+jogger kit, lisäkiinnike ja leveämmät turvavyöt. Laatutasoltaan ja varustukseltaan vastaavia (vrt. Bicycling-lehden arvio) Suomessa jälleenmyytäviä ovat mm. Burley d'Lite + walking & jogging kit ja Chariot Cougar II + juoksupaketti, kävelypaketti ja pyöräilypaketti.
Kärrymme hinta muodostui seuraavasti: Kärryn ja rahdin yhteishinta oli 487,08 €. Tullia maksettiin 8,28 € ja arvonlisäveroa 108,98 €. Kulut täällä Suomen päässä (satamamaksu, purku, luovutus, tulliselvitys, matkahuolto Helsingistä Jyväskylään) 36,78 €. Yhteensä hintaa tuli 641,12 €. Kirvelevien sivukulujenkin jälkeen hinta on kilpailukykyinen d'Liten 705,80 € + rahti Saksasta ja Cougar II:n 812,00 € kanssa.
Kokemukset
Vaikka
tiesin valmistajan kotisivuilta löytyvien demovideoiden pohjalta
odottaa näppärää laitetta, pisti Wiken insinööritaito
hihittelemään kun kasasin kärryä ensimmäistä kertaa. Ensimmäinen
kokoaminen paketista stroller-kokoonpanoon kesti 9
min. Nyt kun kokoamisen on muutaman kerran tehnyt, kestää sekä
jogger-, että stroller-kokoonpanosta sekä pakettiin (jollaisena se
tuossa ensimmäisessä kuvassa näkyy), että paketista takaisin noin puoli
minuuttia. Wike on mekaanisesti kerrassaan nerokas. Kaikki tarvittavat
osat kärry-, jogger- ja stroller-kokoonpanoihin kulkevat helposti
mukana (ainakaan Trekissä ja Chariotissa tämä ei kovin mukavasti
onnistu). Tapa käyttää kärryn vetoaisaa jogger-kokoonpanon nokkapyörän
kiinnityksenä hymyilyttää edelleen (katso videoista "jogger conversion").
Wike on erittäin tilava verrattuna kaikkiin kärryihin, joita olen päässyt tutkailemaan (Chariot Cougar II, Trek Doodlebug, Spektra, Little Van, Lokari Turvasukkula). Ainoastaan "takakontti" on hiukan vaatimattoman kokoinen kauppareissuja ajatellen. Tavaratila on samaa luokkaa Chariotin ja Trekin kanssa, mutta selvästi pienempi kuin Burley-kopioissa (Spektra, Little Van). Lokarissa ei ole varsinaista tavaratilaa.
Pyörällä vedettävässä
mallissa olevan kärryn tyhjäpaino on karvan alle 10 kg. Chariotin,
Burleyn ja Wiken tyhjäpainot ovat muutamien satojen grammojen päässä
toisistaan. Keveyden ja isojen fillarin kiekkojen ansiosta kärry rullaa
riemullisen herkästi. Erityisesti ero mihin tahansa perinteisiin
lastenrattaisiin on huima. Myös portaat ja kynnykset kulkevat helpommin isojen kiekkojen ansiosta.
Kauppareissut taittuvat Wikellä vanhaa kärryä mukavammin, koska
ostoskärryjä ei enää tarvita. Kaupan pihassa vain pikkuratas alas,
kärryn vetoaisa ylös ja kauppaan. Kassan jälkeen sitten kärryn pakkaus
vetokuntoon, pyörän luokse, kärry kiinni ja kotiin. Toissapäivänä
kävimme koko perhe ynnä muori Lehtisaaressa. Wike kulki kokoon taitettuna mukavasti soutuveneessä saareen ja takaisin.
Ehdottomasti harmillisin yksityiskohta on Wiken leveys, 81,3 cm. Tällä hetkellä tuntuu siltä, että aivan liian moni oviaukko on leveydeltään 80 cm.
Tuunausta
Koska tavoitteena on, ettei meidän tarvitsisi ostaa erillisiä kaksosten rattaita, täytyy pikkunyytille saada myös jokin paikka. Veistelin Etolan jämäpaloista hakemastani vaahtomuovin kappaleesta muotopalan, jolla toiselle puolelle kärryä saa tasaisen pinnan. Siihen mahtuu sopivasti yhdistelmärattaiden pehmeä kantokoppa. Oma sellainen on vielä hakusassa, mutta naapurin koppaa on jo lainattu sen verran, että tiedetään virityksen toimivan mainiosti. Pyörän perässä vedettäessä sitä ei tietenkään voi käyttää, mutta ei ole tarviskaan. Alemmassa kuvassa pikkunyytti on Gesslainin kovan kopan (tätä tarkoitusta varten aivan ylisuuressa) sisäpussissa.
Pikkupyörän ja työntöaisan kanssa operointia saisi nopeammaksi vaihtamalla kiristysruuvien paikalle pikalinkut. Kunhan vain jostain löydän sopivat, tippuu kokoon taittamisen ja kärry-stroller-muunnoksen vaatima aika vielä ainakin 10 s.
Kommentit
Tämän blogin kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.